The V4 Humanities Education for the Climate.
Diagnoses – Best Practices – Recommendations [HEC]

Ogólnokrajowa Polska Szkoła na Węgrzech jest partnerem w projekcie The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses – Best Practices – Recommendations [HEC]
Jest to projekt realizowany w ramach partnerstw strategicznych programu Visegrad Fund Strategic Grants (nr 22020071).
Koordynatorem projektu jest Uniwersytet Śląski w Katowicach, a pozostałymi partnerami: Uniwersytet Komeńskiego w Bratysławie, Ogólnokrajowa Szkoła Polska na Węgrzech, Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu i Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy.
Głównym celem projektu HEC jest skierowanie uwagi na humanistyczny wymiar klimatu zorientowanego na edukację odpowiadającą potrzebom współczesności. Przedstawiciele nauk humanistycznych oraz praktycy: nauczyciele i edukatorzy z różnych instytucji i szczebli nauczania krajów V4 tworzą systematyczną, wieloaspektową merytorycznie propozycję humanistycznego nauczania o klimacie, która wykształci świadomość jego stanu i zagrożeń oraz postawy proklimatyczne. Geograficzny zasięg HEC obejmuje kraje V4, bo problem zmian klimatu i jej konsekwencje są kwestią ponadgraniczną. Edukacja dla klimatu w sąsiadujących krajach zwiększa szanse powstrzymania działań destrukcyjnych wobec atmosfery. Propozycje HEC w zakresie form i metod edukacji zmierzają w kierunku stworzenia nowej jakości nauczania, łączącego formy tradycyjne z edukacją cyfrową, bo taka symbioza w XXI wieku jest koniecznością (potwierdzoną także pandemią 2020) i gwarancją skuteczności działań edukacyjnych.
Więcej szczegółów o projekcie HEC: www.hec.us.edu.pl
Lengyel Nemzetiségi Iskola Magyarországon partnere a The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses – Best Practices – Recommendations [HEC] nevű projektnek.
A Magyarországi Lengyel Nyelvoktató Nemzetiségi Iskola a „The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses – Best Practices – Recommendations” [HEC] projekt partnere.
A projekt a (22020071 sz.)
Visegrad Fund Strategic Grants elnevezésű program stratégiai partnerségek keretein belül kerül megvalósításra. A projekt koordinátora a Sziléziai Egyetem Katowicében, további partnerek: a Pozsonyi Comenius Egyetem, a Magyarországi Lengyel Nyelvoktató Nemzetiségi Iskola, az Olomuoci Palacký Egyetem és a Besztercebányai Matej Bel Egyetem.
A HEC projekt fő célja a környezet védelem humanista aspektusainak kiemelése a mai kor igényeinek megfelelő oktatásra összpontosítva. A humán tudományok és a gyakorlati szakemberek képviselői, vagyis a V4-országok különböző intézményeinek és oktatási szintjeinek tanárai, oktatói rendszerszintű, érdemileg sokoldalú javaslatot készítenek elő a környezet védelemmel kapcsolatos humanisztikus oktatásra vonatkozóan, amely képes fejleszteni a környezet állapotára és veszélyeire vonatkozó tudatosságot valamint az éghajlat-centrikus hozzáállást.
A HEC földrajzilag a V4 országokra terjed ki, mivel az éghajlatváltozás illetve következményeinek problémái határokon átívelő kérdések.
A környezetvédelemmel kapcsolatos oktatás bevezetése a szomszédos országokban esélyt ad a légkört károsító tevékenységek visszaszorítására. A HEC oktatási formái és módszerei egy olyan új minőségű oktatás felé mutatnak, amelyben a hagyományos oktatási formák a digitális oktatással keverednek, mivel az a jellegű szimbiózis elengedhetetlen a XXI. században (a 2020-as világjárvány is ezt igazolta), egyúttal az oktatási tevékenység hatékonyságának záloga.
Bővebb információ a HEC projektről www.hec.us.edu.pl
